آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شاگردان استاد از ارکستر ملی شهبازیان می گویند

شاگردان استاد از ارکستر ملی شهبازیان می گویند

%image_alt%

موسیقی ما – شب‌ گذشته اجرای ارکستر ملی به رهبری «فریدون شهبازیان» و خوانندگی «علیرضا افتخاری» اگرچه اولین اجرای خود را پشت سر گذاشت، اما توانست اجرایی بی‌عیب و نقص را پشت سر بگذارد. ارکستر که ماه‌هاست مشغول تمرین است، صدا دهی خوبی داشت و این در حالی است که میانگین سنی نوازندگان ارکستر، بسیار جوان است. اما «تینا جامه‌گرمی»-نوازنده‌ی ویولون- که مدت‌هاست به عنوان نوازنده در ارکستر سمفونیک تهران نیز فعالیت دارد، در این اجرا یک سولوی ویولون زد. او قطعه‌‌ی شوشتری با تنظیم استاد «حسین دهلوی» را نواخت. قطعه‌ای که ماه‌هاست برای اجرای دقیق آن مشغول تمرین است. او همچنین شف نوازندگان ویولون دو نیز بود. ارکستر مایستری این برنامه را نیز «میلاد عالمی» برعهده داشت. «دانیال جورابچی» به عنوان شف آلتو، «مهرداد عالمی» شف ویولون‌سل و کنترباس و آرمین قیطاسی سرگروه سازهای بادی بودند.

ارکستر موسیقی ملی از مهرماه امسال تشکیل شد. در ابتدا بیشتر قطعات کلاسیکی که تنظیم‌‌های مدرن‌تری انجام شده بود را تمرین می‌‌کردیم و در ادامه نیز قطعاتی از ساخته‌های آهنگسازان ایرانی که از جمله‌ی آن می‌توان به اثری از استاد دهلوی و همچنین آقای شهبازیان اشاره کرد؛ آقای شهبازیان -رهبر ارکستر- تصمیم گرفتند تا در اجرای پیش‌روی بر اساس قطعات آلبوم‌های نیلوفرانه، شور عشق و همچنین چند قطعه‌ی دیگر انجام شود. در تمرینات، قرار بود تا نوازندگان هر کدام قطعه‌ای را به صورت سولو به اجرا درآورند و در این میان قرار بر این بود تا من قطعه‌‌ی شوشتری از استاد دهلوی را بنوازم. تم اصلی این قطعه از استاد «ابوالحسن صبا» است و بعدها استاد دهلوی آن را برای ویولون و ارکستر تنظیم کرده‌اند.»

او به خوبی از عهده‌ی اجرای این قطعه‌ برآمد. قطعه‌ای که دو ماه برای آن تمرین کرده است. دو ماه تمرین برای هفت دقیقه سولو زمان زیادی است؛ اما این نوازنده‌ی جوان که در این سال‌ها با بسیاری از رهبران شناخته‌شده فعالیت کرده است، خوب می‌داند که جز این نمی‌تواند از عهده‌ی اجرای بی‌عیب و نقص این قطعه برآید.  او صرف‌نظر از سولوی خودش اما از اولین اجرای ارکستر رضایت دارد. می‌گوید که اجرایی خوب و حرفه‌ای را از سر گذرانده‌اند:‌ «موجی که در سالن حکم‌فرما بود، بسیار خوب بود. علاوه بر آن، نوازندگان ارکستر نیز با یکدیگر همراهی بسیار زیادی داشتند و همین به کیفیت بالای ارکستر کمک می‌کرد. تمام نوازندگان از نوازندگان ویولون تا سازهای بادی و دیگران به هم کمک می‌کردند تا اجرایی خوب و بی‌نقص انجام دهیم.»

اما «میلاد عالمی» که کنسرت مایستر ارکستر است، هم می‌گوید که اجرای شب گذشته‌ی ارکستر ملی فراتر از انتظارش بود: «به نظرم نوازندگان و اعضای ارکستر شب گذشته توانستند اجرایی بی‌عیب و نقص پشت سر بگذارند. با اینکه قطعات سخت بود و ما اجرای دشواری داشتیم، اما تمام نوازندگان توانستند به خوبی از عهده‌ی این ماجرا برآیند.»

او می‌گوید که میانگین سنی ارکستر ملی در مقابل با ارکستر موسیقی ملی ایران بسیار جوان است: «سرگروه‌های ارکستر موسیقی ملی ایران اساتیدی چون همایون رحیمیان، آقای ظهیرالدینی و همچنین قربانی بودند که همگی‌اشان استادان ما به حساب می‌آیند؛‌ اما آقای شهبازیان تصمیم گرفتند تا به جوانان میدان دهند و به نظرم که این جوانان نیز توانستند به خوبی پاسخ این اعتماد را بدهند. البته من هم لازم می‌دانم از زحمات آقای فخرالدینی در ارکستر موسیقی ملی تشکر کنم و بار دیگر تاکید کنم همان‌طور که آقای شهبازیان گفتند، تعطیلی آن ارکستر به ما مربوط نیست.» او در ادامه از تمام نوازندگان و شف‌های ارکستر نیز تشکر می‌کند.

«آرمین قیطاسی» هم که سرگروه سازهای بادی است، از اجرای دیشب رضایت کامل دارد و می‌گوید با وجود اینکه نوازندگان ارکستر جوان هستند؛ اما با استعداد و با تجربه هستند و همین ملاک انتخاب آنان برای حضور در ارکستر بوده است: «آنچه در این اجرا به ما کمک کرد، این بود که نوازندگان با یکدیگر بسیار همدل بودند. در یک ارکستر مهم است علاوه بر آنکه نوازندگان تکنیک و مهارت‌های غربی را بدانند، احساسات مشترکی با همدیگر داشته باشند، چون در غیر این صورت بهترین ارکسترها هم نمی‌تواند اجرای قابل قبولی داشته باشد.»

منبع:
سایت موسیقی ما

شاگردان استاد از ارکستر ملی شهبازیان می گویند