امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مصاحبه با احسان خواجه امیری در حاشیه تور کنسرت آمریکا

مصاحبه با احسان خواجه امیری در حاشیه تور کنسرت آمریکا

http://winplay.ir/wp-content/uploads/2017/01/Ehsan Khajeh Amiri - USA 2016-2017 (3).jpg

موسیقی ما – «احسان خواجه‌امیری» امسال برای چندمین بار تور کنسرت‌های خارجی‌اش را برگزار کرد. این هنرمند تابستان امسال هشتمین آلبومش را با عنوان «سی سالگی» منتشر کرد و در فاصله زمانی کوتاهی پس از انتشار آن راهی قاره امریکا شد تا تور کنسرت‌هایش در کانادا و ایالات متحده امریکا را برگزار کند. تور کنسرت‌های خارجی خواجه‌امیری در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶-۲۰۱۷) با اجرای ۴ نوامبر (۱۴ آبان) در مونترال کانادا آغاز شد و این خواننده ۵ نوامبر (۱۵ آبان) در تورنتو و ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان) در ونکوور به اجرای برنامه برای ایرانیان مقیم کانادا پرداخت.

خواجه‌امیری سپس راهی ایالات متحده امریکا شد و کنسرت‌هایش در این کشور را با اجرای ۳ دسامبر (۱۳ آذر) در کوپرتینو از ایالت کالیفرنیا آغاز کرد و پس از آن ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) در لس‌‌آنجلس -شهر دیگری از ایالت کالیفرنیا- و در سالن مشهور مایکروسافت که از بزرگترین سالن‌های امریکا است روی صحنه رفت. اجرای این هنرمند در لس‌آنجلس با استقبال ایرانیان مقیم این شهر روبرو شد. این خواننده و گروهش حدود سه هفته به دلیل تقارن با کریسمس و تعطیلات سال نو، استراحت کردند و سپس ۷ ژانویه (۱۸ دی) در سیاتل از ایالت واشنگتن روی صحنه رفتند.

احسان خواجه‌امیری کنسرت‌هایش را با اجرا در هوستون (۱۴ ژانویه / ۲۵ دی)، آتلانتا (۲۰ ژانویه / ۱ بهمن) و میامی (۲۱ ژانویه / ۲ بهمن) ادامه داد و پس از اجرای ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن) در ارواین از ایالت کالیفرنیا، به ایران باز خواهد گشت.

خبرنگار «موسیقی ما» در خلال برگزاری این کنسرت‌ها با احسان خواجه‌امیری و هومن نامداری -رهبر ارکسترش- گپی تلفنی داشته که در ادامه می‌آید.

 %image_alt%

http://winplay.ir/wp-content/uploads/2017/01/Ehsan Khajeh Amiri - USA 2016-2017 (18).jpg
%image_alt%احسان خواجه‌امیری

  • خوب و بدهای سفر

طبیعتاً اتفاقات خوب و بد داشتیم. از طرفی استقبال دور از انتظار از سه کنسرت کانادا و سولداوت شدن آن‌ها بود و از سویی ارکستر بزرگ و خوبی داشتیم که کیفیت بالایی داشت. اجراهای امریکا هم عالی بود و محبت مردم شامل حالمان شد و استقبال بسیار خوبی به عمل آوردند. در یکی از اجراهای امریکا، در اتفاقی عجیب یکی از تماشاچیان از محل استقرار صدابردار آویزان و مشغول ابراز خوشحالی شد و باعث شد میکسر صدا بسوزد که بلافاصله مجبور به تعویض آن شدیم و خدا را شکر ماجرا به خوبی مدیریت شد.

  • همراهی نامزد گرمی در کنسرت امریکا

اتفاق خوب دیگری که افتاد، حضور نوازنده سرشناس گیتار که نامزد گرمی شده بود در ارکستر بود. بیشتر اعضای ارکستر امریکایی بودند و خدا را شکر ارکستری خوب و حرفه‌ای داشتیم.

  • استقبال از «سی سالگی»

راستش اصلاً انتظار نداشتم که تا این اندازه از آلبوم «سی سالگی» استقبال شده باشد و مردم در کارهای جدید با من هم‌خوانی کنند. از بازخورد آلبوم در داخل ایران اطلاع دقیقی ندارم و منتظرم بعد از بازگشت و در کنسرت‌های ایران متوجه این مسئله شوم.

  • بدترین اتفاق سفر

بدترین اتفاق این سفر، دوری از خانواده‌ام بود. فکرش را نمی‌کردم این‌قدر دلتنگ شوم. خیلی سخت بود و هیچ‌وقت تا به حال چنین احساسی را تجربه نکرده بودم.

  • جوسازی‌های بی‌تأثیر همیشگی

حرف‌های تکراری همیشگی در برخی برنامه‌های رادیویی عنوان شده بود و جوسازی‌هایی بود که چرا این‌ها اینجا کنسرت برگزار می‌کنند و ما نمی‌توانیم در ایران اجرا کنیم! اما تأثیری روی برنامه‌ها نداشت. با اینکه برنامه ما یکشنبه (روز آخر هفته) یعنی روزی که مردم فردایش باید به سر کار می‌رفتند بود و از طرفی هفته قبل از تعطیلات کریسمس هم بود، می‌گفتند بعید است که سالن در چنین زمانی پر شود. معمولاً اینجا کنسرت‌ها شنبه برگزار می‌شود که فردایش تعطیل است. ما به اجبار یکشنبه برنامه داشتیم و خدا را شکر مردم هم آمدند و سالن پر شد.
http://winplay.ir/wp-content/uploads/2017/01/Ehsan Khajeh Amiri - USA 2016-2017 (16).jpg

  • برگزاری تور کنسرت‌های داخل ایران

بلافاصله بعد از آخرین اجرا به ایران باز خواهیم گشت و خیلی زود تور کنسرت‌های شهرستان‌ها را برگزار می‌کنیم. کنسرت تهران هم احتمالاً اوایل اسفندماه برگزار خواهد شد.

*****

 هومن نامداری که رهبری ارکستر خواجه‌امیری را بر عهده دارد و در این اجراها او را همراهی کرده نیز در توضیحاتی درباره تور کنسرت‌های کانادا و امریکا سخن گفته است:

تور کنسرت‌های ما از کانادا شروع شد و در شهرهای تورنتو، ونکوور و مونترال سه اجرای خیلی خوب داشتیم. همه اجراها سولداوت شد و همه چیز عالی برگزار شد. جای اعضای گروه اصلی خودمان خیلی خالی بود. اینجا تا با نوازنده‌ها هماهنگ شویم کمی سخت بود، اما خدا را شکر در نهایت اجراها خوب در آمد.

بعد از کانادا به آمریکا آمدیم که اوایل حضورمان با سال جدید و تعطیلاتش همزمان شده بود. به جز دو نفر، بقیه گروهِ نوازندگان در آمریکا تقریباً همان‌هایی بودند که دو سال پیش در اینجا با هم اجرا کرده بودیم.

ارکسترمان در لس‌آنجلس بزرگتر بود و گروه سازهای زهی و سازهای بادی داشتیم. آقای «اردشیر فرح» هم به ما اضافه شد و در بخش ویژه‌ای، چند کار قدیمی احسان را با نوازندگی ایشان که چهره سرشناسی هستند اجرا کردیم. اشکالی هم در بخش صدا پیش آمد که خدا را شکر فوراً برطرف شد و همه چیز خوب پیش رفت.

استقبال مردم خیلی خوب بود. آلبوم «سی سالگی» که به تازگی منتشر شده، بازخورد فراتر از انتظاری داشت و در قطعاتی چون «سی سالگی»، «یه روزی میاد» و… از این آلبوم، حضار هم‌خوانی قابل توجهی داشتند. خدا را شکر آهنگ‌هایی که برای تور خارج کشور انتخاب شده بود، قطعاتی بود که با استقبال بیشتر مخاطبین همراه بود و خیلی از کارها را حفظ بودند. انشالله به زودی در کنسرت‌های ایران هم که تور آلبوم جدید خواهد بود بیشتر قطعات جدید را همراه با کارهای پرطرفدار قبلی احسان خواهیم نواخت.

مصاحبه با احسان خواجه امیری در حاشیه تور کنسرت آمریکا